Ziek melden met een app een goed idee?

We lijken steeds meer vergroeid met onze smartphones. Het is dan ook niet verwonderlijk dat werknemers graag hun HR-zaken met een app willen regelen. Mobiel ziek melden, lijkt ze wel wat. Een mooie techniek, maar of werkgevers daar echt blij mee moeten zijn, is de vraag.

Van de Nederlandse medewerkers, wil 41 procent graag HR-zaken op hun tablet of smartphone uitvoeren. Dat blijkt uit het jaarlijkse HR Benchmark-onderzoek van Raet.

Meer regie over HR-zaken
De Nederlandse werknemer wil steeds meer de regie over de eigen HR-zaken, bijna 70 procent vindt dit belangrijk. Een derde vindt tijdbesparing een belangrijke reden om HR-zaken via een mobiele app te regelen. Ook vinden ze het belangrijk dat ze hun HR-zaken tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen uitvoeren (32%).

HR-processen die medewerkers het liefst via een HR-app willen regelen zijn:

  • inzien van het rooster (66%)
  • ziekmeldingen doen (66%)
  • roosterwijzigingen doorgeven (63%)
  • bekijken van salarisstrookjes (58%)

Werkt ziekmelden met een app?
Raet heeft onlangs een HR-app gelanceerd en volgens het bedrijf verwachten medewerkers dit soort digitale toegang tot hun HR-zaken van hun werkgever. Voor HR heeft het als voordeel, dat er minder werk is voor de HR-administratie en dat de informatievoorziening verbetert.

Het is misschien wel ouderwets, maar bij veel organisaties staat in de huisregels voor het personeel dat de medewerker zich alleen ziek mag melden door een telefoontje te plegen met de manager. Dat is vanzelfsprekend niet alleen bedoeld om een administratieve handeling te plegen, maar ook als contactmogelijkheid om te bezien of de manager nog iets voor de medewerker kan betekenen.
Bovendien blijkt zo’n verplicht telefoontje ook een drempel voor mensen die (te) frequent verzuimen. Die drempel verlagen met een app, is dan wellicht toch een minder goed idee.

Bron: Personeelsnet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website maakt gebruik van cookies.