Philips wil ouderen helpen langer thuis te wonen

Philips wil met een nieuwe combinatie van eHealth en zorg alleenstaande en kwetsbare ouderen, thuiszorginstellingen en mantelzorgers ondersteunen met een oplossing die volgens het bedrijf ‘zeer vroegtijdig’ inzicht geeft in een verslechtering van de gesteldheid van kwetsbare ouderen die zelfstandig thuis wonen.

Philips wil ouderen helpen langer thuis te wonen

Philips heeft CareSensus geïntroduceerd, een nieuw eHealth-platform voor kwetsbare ouderen met kleine connected sensoren die op strategische plekken in het huis worden geplaatst. Het platform werkt met connected sensoren – zonder camera – die strategisch maar discreet in de woning worden aangebracht om ouderen 24 uur per dag, 7 dagen per week te kunnen monitoren.

De gegevens die deze sensoren aanleveren, worden verwerkt om ongebruikelijke activiteitenpatronen te kunnen herkennen. Zo ontstaat een persoonsspecifieke ‘blauwdruk’ van het gedrag van een cliënt. Als een oudere bijvoorbeeld opeens een paar keer per nacht naar de wc moet, of als het ongewoon lang duurt voordat iemand ’s ochtends opstaat, dan kunnen die dingen erop wijzen dat er iets niet klopt. Deze ‘afwijkende’ gegevens zijn vervolgens direct beschikbaar voor het telezorgteam van de thuiszorgorganisatie.

Op het Philips CareSensus platform kunnen teamleden de gedragsveranderingen herkennen via een online dashboard met verschillende schermen. Zo kan tijdig ingegrepen worden wanneer de gezondheid verslechtert en voordat zich iets ernstigers voordoet. De mantelzorger in de familie krijgt ook toegang tot het dashboard.

Right at Home

De oplossing is ontwikkeld mede in samenwerking met Nederlandse thuiszorginstellingen en is daar de afgelopen periode ook uitvoerig getest. Right at Home, een van de grootste franchise thuiszorgorganisaties ter wereld, is de eerste zorginstelling die direct gebruik gaat maken van het nieuwe platform.

Steeds meer vraag

“In 2025 zal de wereld bijna 1,2 miljard 60-plussers rijk zijn. Door deze verandering in leeftijdsopbouw zal er steeds meer vraag komen naar de diensten van thuiszorg. Ook zal de druk op de zorgsector, die toch al een tekort aan zorgverleners heeft, alleen maar toenemen”, aldus Brian Petranick, ceo en bestuursvoorzitter van Right at Home. “Omdat de vraag naar zorgpersoneel wereldwijd het aanbod overstijgt, zal deze samenwerking met Philips en het gebruik van zijn innovatieve technologie helpen om aan de toenemende vraag naar thuiszorg tegemoet te komen én om het welzijn van onze cliënten op revolutionaire wijze te verbeteren. Deze gecombineerde benadering weerspiegelt de toekomst van de thuiszorg.”

Meldcentrale

Philips werkt samen met Right at Home om de technologie in de Verenigde Staten landelijk in te voeren. Het platform wordt in juni op 25 locaties geïntroduceerd. Naast zorgbezoeken thuis en monitoring van het welzijn van cliënten via het platform wordt ook gebruikgemaakt van meldingen om de continu bereikbare meldcentrale van Philips Lifeline te waarschuwen als de aanwezigheid van een cliënt in een bepaald vooraf vastgesteld domein reden tot zorg geeft. Als dit het geval is, zal de Philips Lifeline-meldcentrale tot actie overgaan aan de hand van de meldingsprotocollen die door de familie van tevoren zijn opgesteld.

Als cliënten willen, kunnen ze gebruikmaken van een tablet met videobelfunctie, zodat het zorgteam van Right at Home regelmatige controlemomenten kan inplannen, afgestemd op de wensen van de oudere. Video-afspraken kunnen variëren van een eenvoudig gesprekje over het avondeten tot het helpen herinneren dat iemand zijn medicijnen moet innemen of de bloeddruk moet controleren.

Bron: Gastvrije Zorg