Een getuigschrift: wat is het en wat moet er in staan?

getuigschriftWat is een getuigschrift? 

Een getuigschrift is een verklaring van je werkgever dat je gedurende een bepaalde periode bij hem in dienst bent geweest. Vaak verstrekt een werkgever uit zichzelf een getuigschrift, maar mocht dit niet het geval zijn, dan kun je er zelf om vragen. Je kunt er ook zelf een opstellen. Je werkgever is wettelijk verplicht jou een getuigschrift uit te reiken als je daar om vraagt.

Het volgende staat in een getuigschrift:

  • Informatie over onder de functie en/of het soort werk die de werknemer heeft uitgevoerd,
  • Arbeidsduur
  • Datum indiensttreding en datum van het ontslag

Naast dat de (oud-)werkgever verplicht is om een getuigschrift af te geven, mogen hier ook geen onjuistheden in staan. De (oud-)werkgever hiervoor aansprakelijk.

Open hier een infographic die laat zien wat er in een getuigschrift moet staan en wat precies de verantwoordelijkheid is van de (oud-)werkgever.

Bron: Rendement.nl