Facebook gaat gebruiker tonen wie er adverteren

FacebookFacebook wil zijn gebruikers meer transparantie bieden over het hoe en waarom van adverteren. Daarom gaat het tonen welke bedrijven voor een advertentiecampagne e-mailadressen van gebruikers naar Facebook hebben doorgestuurd.

Adverteerders die hun doelgroepen via Facebook benaderen, zullen meer in de openbaarheid komen. Het socialmediaplatform gaat namelijk aan gebruikers laten zien welke adverteerders hun e-mailadres of telefoonnummer hebben geüpload. De gebruiker moet hiervoor naar de advertentievoorkeuren. Daar zal een nieuw tabblad komen dat weergeeft welke adverteerders in de week ervoor het mailadres van de gebruiker voor een campagne hebben doorgestuurd naar Facebook. Het socialmediaplatform paste eerder dit jaar ook al veranderingen toe.

Specifiek persoonlijk aspect

Omdat adverteerders vaak mikken op specifieke doelgroepen (tool), is het ook de bedoeling om gebruikers te laten zien op welk specifieke persoonlijke aspect de advertentie gericht is. Daarvoor komt een knop ‘Waarom krijg ik deze informatie te zien?’ De achterliggende reden kan bijvoorbeeld een bezoek aan een bepaalde website zijn, of het liken van een Facebookpagina. Adverteerders kunnen een bestand met e-mailadressen uploaden naar Facebook. Dan volgt een controle welke van de betreffende gebruikers een Facebookaccount hebben. Zij krijgen de advertentie te zien. Verder gaat Facebook laten zien welke adressenhandelaren er bij het uploaden betrokken zijn.

Bron: Rendement