Elektrische auto regelen vóór stijging van bijtelling

De korting op de bijtelling van elektrische auto’s wordt langzaam afgebouwd. Voor 2022 betekent dat een bijtelling van 16%. Omdat de bijtelling in 2021 nog 12% is, kan het voordelig zijn om nog dit jaar een nieuwe elektrische auto aan te schaffen of te leasen.

Elektrische auto

Het afbouwen van de korting op de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak komt voort uit de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord. In deze wet is vastgelegd dat de korting terugloopt tot 0% in 2026, waardoor vanaf dan ook voor elektrische auto’s het reguliere bijtellingspercentage van 22% geldt. Ook daalt de cap – het deel van de catalogusprijs waarop de korting van toepassing is – van € 40.000 nu, naar € 35.000 in 2022 en uiteindelijk € 30.000 vanaf 2023. Voor elke euro boven deze cap geldt het hogere bijtellingspercentage van 22%. Werkgevers die met werknemers afspraken willen maken over een nieuwe elektrische auto van de zaak, doen er dus goed aan om te bekijken of ze dat nog dit jaar kunnen regelen.

Datum van eerste toelating van belang

Voor het vaststellen van de hoogte van het bijtellingspercentage is het niet van belang wanneer de leaseovereenkomst of koop gesloten wordt, maar wanneer de datum van eerste toelating is. Dit is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen, ofwel de datum waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven. Dit kan betekenen dat bij een lange levertijd het bijtellingspercentage van 2021 niet meer haalbaar is.

Bijtelling staat voor vijf jaar vast

Het kan ook zo zijn dat zelfs bij leaseovereenkomsten of kopen die zijn gesloten in 2022, een lager bijtellingspercentage geldt dan 16%. De bijtelling staat namelijk voor vijf jaar vast. Dat betekent dat auto’s met een eerste toelating tussen 1 januari 2018 en 31 december 2021 nog tot maximaal vijf jaar een bijtelling van 4%, 8% of 12% behouden. Na vijf jaar wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld op basis van de dan geldende wetgeving.
Werkgevers die voor het eerst een elektrische auto van de zaak voor een werknemer regelen, doen er goed aan zich ook te verdiepen in andere regelgeving rond de elektrische auto, zoals de fiscale regels voor de laadpaal (tool).

Bron: HR Rendement