AFAS ‘Bewaartermijnen’ ingericht door Korento

Binnen organisaties neemt de hoeveelheid data die wordt gegenereerd en gebruikt bij het uitvoeren van werkzaamheden steeds verder toe. Het effectief inzetten van deze data is van cruciaal belang om te kunnen blijven ontwikkelen.

Wilt u de Bewaartermijn voor uw organisatie ook in AFAS laten inrichten?
Neem contact op met:

Lean Rougoor
026-3898900

Michel Hams
026-3898900

De groeiende hoeveelheid data omvat ook een toename van persoonsgegevens. Om de veiligheid hiervan te waarborgen, zijn er richtlijnen opgesteld, zoals de AVG-wetgeving, die ervoor zorgt dat data op een veilige manier wordt behandeld.

Binnen AFAS staat naleving van de AVG hoog in het vaandel. AFAS streeft ernaar dat gebruikers op een veilige manier met data kunnen omgaan en dat data niet onnodig lang wordt bewaard. Om dit te ondersteunen, heeft AFAS de functionaliteit ‘Bewaartermijnen’ ontwikkeld.

Met deze functionaliteit kan per type dossieritem worden ingesteld hoelang deze bewaard mogen blijven. Dit stelt gebruikers in staat om te voorkomen dat data langer wordt bewaard dan nodig is. Met slechts één druk op de knop kan AFAS een lijst genereren van verlopen data, waardoor gebruikers proactief deze kunnen verwijderen.

Waar voorheen de controle en verwijdering handmatig plaatsvond, biedt ‘Bewaartermijnen’ de mogelijkheid om dit proces te automatiseren.
Binnen Korento wordt er ook gebruik gemaakt van deze functionaliteit. Tijdens de inrichting moet er gekeken worden voor welke type dossieritems een bewaartermijn van toepassing is. Op basis hiervan kan de functionaliteit ingericht worden. Na het testen van de functionaliteit kan deze daadwerkelijk in gebruik genomen worden en daarmee zijn organisaties in staat om op een eenvoudige manier de overbodige (vervallen) data te verwijderen en te blijven voldoen aan de AVG-wetgeving.