Artificial intelligence (AI) wint aan populariteit. Dat blijkt al uit het toenemende gebruik van ChatGTP door menig organisatie. In de nieuwste editie van de halfjaarlijkse Deloitte CFO Survey is te lezen dat ook de Nederlandse chief financial officer (cfo) veel investeert in kunstmatige intelligentie.
Gemiddeld genomen steken cfo’s van Nederlandse organisaties 16% van hun budget in AI. Cfo’s zetten AI vooral in om strategisch voordeel te behalen ten opzichte van de concurrentie. Dit blijkt uit de nieuwste Deloitte CFO Survey waarin de strategische prioriteiten en macro-economische ontwikkelingen voor cfo’s worden behandeld.
Belangrijke rol in besluitvormingsprocessen
Opvallend is dat vooral kleine organisaties AI (artikel) hebben omarmd. Veel Nederlandse cfo’s zijn de mening toegedaan dat AI concurrentievoordeel oplevert. Deloitte beschrijft in de CFO Survey dat AI echter maar beperkt wordt ingezet voor strategische besluitvorming (4%). De verwachting is echter dat dit percentage snel zal stijgen. Meer dan de helft van de cfo’s die meededen aan het onderzoek (57%) voorziet dat AI binnen vijf jaar een belangrijke rol zal spelen in besluitvormingsprocessen.
Financiële vooruitzichten minder positief
Over de financiële vooruitzichten van hun organisatie zijn Nederlandse cfo’s minder positief, zo blijkt uit de Deloitte CFO Survey. Bijna de helft van de respondenten (47%) ziet de financiële vooruitzichten van hun organisatie minder rooskleurig tegemoet dan zes maanden geleden. In de vorige editie van de CFO Survey was nog maar 33% somber gestemd over de toekomst.
Aan de Deloitte CFO Survey (pdf) deden in totaal 171 respondenten mee. Het onderzoek werd gehouden in augustus en september 2023.
BRON: Rendement.nl