Kunstmatige intelligentie inzetten bij HR en payrolling

HR, E-HRMWaarom we kunstmatige intelligentie steeds vaker zullen tegenkomen in HR en payrolling

Hoewel kunstmatige intelligentie nog een technologie in ontwikkeling is, is ze de experimentele fase inmiddels voorbij. De eerste toepassingen van artificial intelligence (AI) in de HR- en payrolling-sectoren zijn dan ook al zichtbaar, en reken erop dat die in de nabije toekomst alleen nog maar zullen toenemen. Goed nieuws, want dankzij AI blijft er voor HR-professionals veel meer tijd over voor wat echt belangrijk is: werknemers verder helpen in hun carrière.

De levenscyclus van een technologische ontwikkeling kent een aantal fases. In het prille begin is een technologie nog instabiel en wordt ze vooral nog toegepast in academische kringen. Deze fase noemen we ‘bleeding edge’, een woordspeling op de daaropvolgende fase: ‘leading edge’. De bleeding edge-fase is vooral experimenteel, omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om er echt goede resultaten mee te boeken.

Patronen herkennen

AI is inmiddels een stap verder in het model van volwassenheid en dus in de leading edge-fase aanbeland. De technologie is stabiel genoeg om in het bedrijfsleven toe te passen. Een bekend voorbeeld daarvan is Google, dat AI onder andere gebruikt in zijn virtuele assistenten. Maar kunstmatige intelligentie is ook prima geschikt voor toepassing in een ander soort oplossingen en voor bedrijven die niet zo groot zijn als de zoekgigant.

Een van de sterke punten van AI is namelijk, dat deze technologie – die een menselijke manier van denken nabootst – kan worden ingezet om patronen te herkennen in enorme hoeveelheden data. En om daar vervolgens betekenis aan toe te kennen. In CRM-systemen wordt AI bijvoorbeeld langzaamaan toegepast om de tone-of-voice in een e-mail te herkennen en om daaruit af te leiden of een klant tevreden is of niet.

AI in HR en payrolling

Je kunt AI natuurlijk op een vergelijkbare manier inzetten binnen HR. Binnen dit vakgebied ontstaan er dan ook al verschillende oplossingen die gebruikmaken van de technologie, bijvoorbeeld om aan de hand van intern e-mailverkeer de algehele medewerkerstevredenheid te meten. Of om bij een kandidaat aan de hand van salarissen van mensen met een vergelijkbaar cv het juiste salaris vast te stellen.

Doordat payrolling een meer exacte wetenschap is, zien mensen binnen dit vakgebied minder vaak de toegevoegde waarde van AI. Maar ook hier zijn die er wel degelijk. Veel payrolling-applicaties werken nu vaak nog als een complexe calculator waarbij het aan de payroll-medewerker is om op de juiste knoppen te drukken. Terwijl de software dat met AI in sommige gevallen ook zelf kan doen, op basis van de informatie die de applicatie al heeft.

Neem het voorbeeld van een bedrijf dat besluit aan het einde van het jaar zijn salesmedewerkers extra te belonen als ze elke maand hun target hebben behaald. Een systeem dat gebruikmaakt van AI, kan dan een patroon herkennen: alle salesmedewerkers die het afgelopen jaar twaalf keer meer kregen uitbetaald dan hun basissalaris, krijgen nu een extra bonus toegewezen. En het systeem kan dan een melding afgeven op het moment dat een payroller een medewerker dreigt te vergeten.

Geen doel op zich

Veel administratieve taken die nu nog handmatig worden gedaan, kunnen met AI bovendien worden geautomatiseerd. Denk aan een HR-medewerker die veel tijd kwijt is aan het lezen van e-mails om vervolgens bijvoorbeeld NAW-gegevens uit die mails te verwerken in het HR- of payrolling-systeem. Die houdt ineens tijd over voor meer inhoudelijke zaken als AI dat soort gegevens herkent en die taak vervolgens van hem of haar overneemt.

Overigens is AI natuurlijk geen wondermiddel dat een oplossing biedt voor alle problemen. AI blijft een technologie die nog in ontwikkeling is, en het duurt nog wel even voordat ze de volgende fase van de levenscyclus bereikt en op grote schaal wordt toegepast. Tot die tijd is het een kwestie van kijken welke onderdelen van AI nu al een oplossing bieden voor specifieke uitdagingen – en welke pas op de lange termijn een toegevoegde waarde bieden. AI is immers geen doel op zich, maar in de payrolling- en HR-vakgebieden een middel om de werknemer zo goed mogelijk te bedienen.

Door Luis Abreu, CTO en COO van Nmbrs®, leverancier van HR- en payrollsoftware voor de Nederlandse en Zweedse markt via Salarisnet.nl