Een kantoorpand is niet direct een onveilige werkomgeving, maar ook op die werkplek zitten ongelukjes in een klein hoekje. Ook met die risico’s houdt de Arbowet. Loop voor de zekerheid regelmatig een checklist gezondheidsrisico’s door op het gebied van brand, EHBO en een opgeruimde werkplek. Soms zit het in kleine dingen: denk aan het uitruimen van een vaatwasser waarbij een mes verkeerd wordt beetgepakt met een snee tot gevolg, of een gekneusde enkel bij een misstap. Pleisters en verbandmateriaal moeten dan toch echt aanwezig zijn. kan u daarbij helpen. De EHBO-doos moet dan ook altijd binnen handbereik zijn zodat hij binnen een halve minuut beschikbaar is. Dat kan betekenen dat er meerdere EHBO-dozen binnen uw organisatie of zelfs per afdeling nodig zijn.
Vergeet niet de doos te verversen en aan te vullen
De doos moet duidelijk zichtbaar op ooghoogte in een wandklem aan de muur zijn bevestigd en zeker eens per half jaar worden gecontroleerd door bijvoorbeeld de bedrijfshulpverlener of preventiemedewerker. Verbandmiddelen en ontsmettingsmiddel hebben namelijk een uiterste houdbaarheidsdatum. Ook kunnen er bijvoorbeeld verbandmiddelen uit gepakt zijn, zonder ze daarna opnieuw aan te vullen. Daarom moet de inhoud na elk gebruik worden aangevuld. Maak een persoon verantwoordelijk voor beide taken. De inhoud van de EHBO-doos moet toegesneden zijn op de situatie op de werkplek. Een EHBO-doos voor een kantoor verschilt aanzienlijk van die voor een werkplaats. Daarnaast is er een uitgebreidere doos nodig als er wordt gewerkt met gevaarlijke stoffen.
Ook bij ritjes voor de zaak EHBO-voorzieningen treffen
Als werknemers voor uw organisatie de weg opgaan, zoals koeriers of vrachtwagenchauffeurs, is het aan te raden de voertuigen uit te rusten met een Eerste Hulp-set voor auto’s. Deze bevat een selectie van de gewone EHBO-doos en heeft bovendien een veiligheidshamer (met gordelsnijder), reflectievesten, een gevarendriehoek en een brandblusser.
Bron: Rendement