Artificial intellegence (AI) is in opmars, ook in de financiële wereld. AI is inmiddels van een theoretisch concept uitgegroeid tot een praktische en waardevolle tool voor financiële organisaties, ondanks de relatief conservatieve aard van de financiële sector. In het bijzonder heeft AI zijn weg gevonden naar het automatiseren van handmatige en repetitieve taken binnen financiële afdelingen. Moeten finance professionals vrezen voor hun baan?
AI-toepassingen dragen onder andere bij aan een verhoogde efficiëntie en het verminderen van de belasting van routinewerk. Finance professionals gebruiken ChatGPT voor data-analyse, het opstellen van documenten of het beantwoorden van vragen. Ze experimenteren ook al veel in verschillende andere financiële contexten, zoals het automatiseren van de klantenservice. Naast het automatiseren van routinetaken, biedt AI ook waardevolle mogelijkheden voor meer geavanceerde toepassingen binnen de financiële sector. Zo kan ChatGPT informatie analyseren en samenvatten. Ook is het bijvoorbeeld te gebruiken voor het opstellen van functionele beschrijvingen, het maken van user stories of het analyseren van klantinterviews. Daarnaast zijn AI-tools in te zetten bij het schrijven van codes bij softwareontwikkeling. Developers kunnen bijvoorbeeld hun zelfgemaakte code laten reviewen, waardoor ze sneller en met nog betere kwaliteit code kunnen schrijven. Al moet er nog wel altijd een menselijke controle plaatsvinden. AI kan ook op het gebied van fraude- en beleidscontroles een belangrijke rol spelen. In de financiële sector kan AI bijvoorbeeld worden ingezet om ongebruikelijke transacties en afwijkingen in rekeningoverzichten op te sporen. Buiten de financiële sector wordt overigens AI al vaker ingezet om fraude op te sporen: meerdere woningbouwcorporaties zetten dit veelvuldig in.
AI maakt mensen niet overbodig
De opmars van AI op de financiële afdeling is dus onmiskenbaar. Hoe zit het dan met de toekomst van finance professionals? Ondanks de groeiende aanwezigheid van AI lijkt het er niet op dat mensen compleet te vervangen zijn. AI-technologieën zijn bedoeld om mensen te ondersteunen en hun capaciteiten te versterken, niet om hun werk helemaal over te nemen. Het is dan ook belangrijk dat financials inzien hoe dergelijke technologieën hun werk juist leuker en makkelijker kunnen maken, en dat menselijke controles altijd nodig zullen blijven. De verwachting is dan ook dat AI in de toekomst steeds meer geïntegreerd zal worden in dagelijkse werkzaamheden, waarbij het functioneert als een collega om mee samen te werken. Routinetaken worden de ‘verantwoordelijkheid’ van AI, waardoor werknemers zich kunnen richten op taken die een hoge mate van menselijk beoordelingsvermogen, creativiteit en inlevingsvermogen vereisen.
In een AI-gedreven werkomgeving blijven de strategische en emotionele aspecten van het werk dus in handen van menselijke professionals. Professionals richten zich op strategische taken en activiteiten waar menselijk oordeel en emotionele intelligentie nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan het geven van strategisch advies aan het management op basis van financiële analyses of het leiden van financiële projecten zoals de implementatie van een nieuw boekhoudsysteem. Het blijft belangrijk dat een mens altijd toezicht houdt op deze processen en de uiteindelijke beslissingen neemt.
BRON: RENDEMENT.NL