{"id":5149,"date":"2021-05-25T08:13:56","date_gmt":"2021-05-25T07:13:56","guid":{"rendered":"https:\/\/www.korento.nl\/?p=5149"},"modified":"2021-05-25T08:13:57","modified_gmt":"2021-05-25T07:13:57","slug":"impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/","title":{"rendered":"Impact van corona op de auto van de zaak"},"content":{"rendered":"\n
\"Bijtelling,<\/a><\/figure><\/div>\n\n\n\n

De coronacrisis laat ook zijn sporen na op de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract af te sluiten. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke zakenauto. De coronacrisis laat ook zijn sporen na op de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract af te sluiten. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke zakenauto.<\/p>\n\n\n\n

Dat corona impact heeft op het verkeer zal iedere zakelijke rijder die nu eens niet elke morgen in de file staat kunnen beamen. Cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) laten dat ook zien: de gemiddelde\u00a0auto van de zaak<\/a>\u00a0heeft in 2020 daadwerkelijk 1.700 kilometers minder afgelegd dan in 2019.<\/p>\n\n\n\n

Bijtelling geldt tot 60 maanden na registratie<\/h2>\n\n\n\n

Uit hetzelfde VNA-rapport blijkt dat de gemiddelde looptijd van zakelijke leasecontracten in 2020 is opgelopen. Voor alle lopende contracten was de theoretische looptijd vorig jaar 48,3 maanden, tegen 47,7 maanden in 2019. Mogelijk ligt er een oorzaak voor die lichte stijging in het verlengen van lopende contracten. Vanuit leasemaatschappijen is er vorig jaar actief op gewezen dat verlenging van het leasecontract een optie is. En ook werkgevers zullen er midden in het coronatumult huiverig voor zijn geweest om zich vast te leggen op nieuwe langlopende contracten. Dan is een verlenging een flexibelere optie. Een\u00a0laag bijtellingspercentage (tool)<\/a>\u00a0voor de auto van de zaak geldt tot vijf jaar na de registratie. Een verlenging van het contract van vier naar vijf jaar is dus nog mogelijk zonder direct fiscaal nadeel. Bovendien kunnen de maandlasten dalen door de langere looptijd.<\/p>\n\n\n\n

Klassieke auto van de zaak minder vanzelfsprekend<\/h2>\n\n\n\n

Maar naast de eerste ingrepen om flexibiliteit te behouden denken werkgevers ook na over de toekomst van hun wagenpark in het algemeen. Zeker nu onderzoek na onderzoek laat zien dat werknemers ook \u2018na\u2019 corona graag m\u00e9\u00e9r willen blijven thuiswerken.
Het\u00a0
VNA-onderzoek (pdf)<\/a>\u00a0laat zien dat het aantal zakelijke geleasete personenauto\u2019s in 2020 met 2,1% is gedaald naar 724.800. Dat het totale leasewagenpark nog groeit, is te danken aan de groei in bestelauto\u2019s en vooral in\u00a0private lease<\/a>. Een rondgang van\u00a0Nieuwsuur\u00a0onder 23 grote ondernemingen laat zien dat de klassieke auto van de zaak steeds minder vanzelfsprekend is. Zo moeten werknemers vaak een minimumaantal kilometers per jaar rijden om een auto van de zaak te kunnen krijgen. Door het vele thuiswerken en videovergaderen wordt die grens niet altijd meer gehaald. Werknemers willen soms ook zelf af van de leaseauto, omdat ze minder rijden maar wel dezelfde kosten houden. Ook werken meer werkgevers met een \u2018pool\u2019 van auto\u2019s. Werknemers kunnen de wagen meenemen als ze naar een klant moeten maar krijgen geen eigen auto van de zaak meer. Al met al zal het wagenpark in de toekomst krimpen, verwachten de ondervraagde ondernemingen.<\/p>\n\n\n\n

Private lease met een mobiliteitsbudget<\/h2>\n\n\n\n

Een andere optie is dat de werknemer zelf een auto regelt via private lease. De werkgever kan\u00a0een mobiliteitsbudget (artikel)<\/a>\u00a0geven waarmee de werknemer (een deel van) de kosten dekt. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) meldde vorig jaar\u00a0na onderzoek\u00a0dat zakelijke rijders nog niet echt warmlopen voor deze constructie. Slechts 2% van de ondervraagden gebruikte toen een private-leaseauto voor zakelijke ritten. De VZR wijst er ook op dat private lease een langlopende financi\u00eble verplichting is voor de werknemer, die bij het BKR wordt geregistreerd. Ook vindt de VZR het \u2018geen positieve ontwikkeling\u2019 dat de verantwoordelijkheid voor zakelijke mobiliteit zo verschuift van werkgever naar werknemer.<\/p>\n\n\n\n

Bron: HR Rendement<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De coronacrisis laat ook zijn sporen na op de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract af te sluiten. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke […]\n","protected":false},"author":15,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"yoast_head":"\nImpact van corona op de auto van de zaak - Korento<\/title>\n<meta name=\"robots\" content=\"index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1\" \/>\n<link rel=\"canonical\" href=\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/\" \/>\n<meta property=\"og:locale\" content=\"nl_NL\" \/>\n<meta property=\"og:type\" content=\"article\" \/>\n<meta property=\"og:title\" content=\"Impact van corona op de auto van de zaak - Korento\" \/>\n<meta property=\"og:description\" content=\"De coronacrisis laat ook zijn sporen na op de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract af te sluiten. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke [...]\" \/>\n<meta property=\"og:url\" content=\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/\" \/>\n<meta property=\"og:site_name\" content=\"Korento\" \/>\n<meta property=\"article:published_time\" content=\"2021-05-25T07:13:56+00:00\" \/>\n<meta property=\"article:modified_time\" content=\"2021-05-25T07:13:57+00:00\" \/>\n<meta property=\"og:image\" content=\"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png\" \/>\n<meta name=\"author\" content=\"ltijmes\" \/>\n<meta name=\"twitter:card\" content=\"summary_large_image\" \/>\n<meta name=\"twitter:label1\" content=\"Geschreven door\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data1\" content=\"ltijmes\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:label2\" content=\"Geschatte leestijd\" \/>\n\t<meta name=\"twitter:data2\" content=\"3 minuten\" \/>\n<script type=\"application\/ld+json\" class=\"yoast-schema-graph\">{\"@context\":\"https:\/\/schema.org\",\"@graph\":[{\"@type\":\"WebPage\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/\",\"url\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/\",\"name\":\"Impact van corona op de auto van de zaak - Korento\",\"isPartOf\":{\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/#website\"},\"primaryImageOfPage\":{\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage\"},\"image\":{\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage\"},\"thumbnailUrl\":\"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png\",\"datePublished\":\"2021-05-25T07:13:56+00:00\",\"dateModified\":\"2021-05-25T07:13:57+00:00\",\"author\":{\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/679a230ceef8b8357e13add4f024e909\"},\"breadcrumb\":{\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#breadcrumb\"},\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"ReadAction\",\"target\":[\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/\"]}]},{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage\",\"url\":\"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png\",\"contentUrl\":\"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png\",\"width\":512,\"height\":512},{\"@type\":\"BreadcrumbList\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#breadcrumb\",\"itemListElement\":[{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":1,\"name\":\"Home\",\"item\":\"https:\/\/www.korento.nl\/\"},{\"@type\":\"ListItem\",\"position\":2,\"name\":\"Impact van corona op de auto van de zaak\"}]},{\"@type\":\"WebSite\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/#website\",\"url\":\"https:\/\/www.korento.nl\/\",\"name\":\"Korento\",\"description\":\""Gedreven door inlevingsvermogen"\",\"potentialAction\":[{\"@type\":\"SearchAction\",\"target\":{\"@type\":\"EntryPoint\",\"urlTemplate\":\"https:\/\/www.korento.nl\/?s={search_term_string}\"},\"query-input\":\"required name=search_term_string\"}],\"inLanguage\":\"nl-NL\"},{\"@type\":\"Person\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/679a230ceef8b8357e13add4f024e909\",\"name\":\"ltijmes\",\"image\":{\"@type\":\"ImageObject\",\"inLanguage\":\"nl-NL\",\"@id\":\"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/image\/\",\"url\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/438d9cb376cf8187151b42a2dc1120d3?s=96&d=mm&r=g\",\"contentUrl\":\"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/438d9cb376cf8187151b42a2dc1120d3?s=96&d=mm&r=g\",\"caption\":\"ltijmes\"}}]}<\/script>\n<!-- \/ Yoast SEO plugin. -->","yoast_head_json":{"title":"Impact van corona op de auto van de zaak - Korento","robots":{"index":"index","follow":"follow","max-snippet":"max-snippet:-1","max-image-preview":"max-image-preview:large","max-video-preview":"max-video-preview:-1"},"canonical":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/","og_locale":"nl_NL","og_type":"article","og_title":"Impact van corona op de auto van de zaak - Korento","og_description":"De coronacrisis laat ook zijn sporen na op de auto van de zaak. Zo zijn de looptijden van zakelijke leasecontracten vorig jaar licht opgelopen. Het ligt voor de hand dat werkgevers de contracten liever even verlengen dan een nieuw contract af te sluiten. Werkgevers kijken vanwege het vele thuiswerken ook naar alternatieven voor de klassieke [...]","og_url":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/","og_site_name":"Korento","article_published_time":"2021-05-25T07:13:56+00:00","article_modified_time":"2021-05-25T07:13:57+00:00","og_image":[{"url":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png"}],"author":"ltijmes","twitter_card":"summary_large_image","twitter_misc":{"Geschreven door":"ltijmes","Geschatte leestijd":"3 minuten"},"schema":{"@context":"https:\/\/schema.org","@graph":[{"@type":"WebPage","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/","url":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/","name":"Impact van corona op de auto van de zaak - Korento","isPartOf":{"@id":"https:\/\/www.korento.nl\/#website"},"primaryImageOfPage":{"@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage"},"image":{"@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage"},"thumbnailUrl":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png","datePublished":"2021-05-25T07:13:56+00:00","dateModified":"2021-05-25T07:13:57+00:00","author":{"@id":"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/679a230ceef8b8357e13add4f024e909"},"breadcrumb":{"@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#breadcrumb"},"inLanguage":"nl-NL","potentialAction":[{"@type":"ReadAction","target":["https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/"]}]},{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#primaryimage","url":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png","contentUrl":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-content\/uploads\/sites\/5\/2021\/05\/car-4.png","width":512,"height":512},{"@type":"BreadcrumbList","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/impact-van-corona-op-de-auto-van-de-zaak\/#breadcrumb","itemListElement":[{"@type":"ListItem","position":1,"name":"Home","item":"https:\/\/www.korento.nl\/"},{"@type":"ListItem","position":2,"name":"Impact van corona op de auto van de zaak"}]},{"@type":"WebSite","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/#website","url":"https:\/\/www.korento.nl\/","name":"Korento","description":""Gedreven door inlevingsvermogen"","potentialAction":[{"@type":"SearchAction","target":{"@type":"EntryPoint","urlTemplate":"https:\/\/www.korento.nl\/?s={search_term_string}"},"query-input":"required name=search_term_string"}],"inLanguage":"nl-NL"},{"@type":"Person","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/679a230ceef8b8357e13add4f024e909","name":"ltijmes","image":{"@type":"ImageObject","inLanguage":"nl-NL","@id":"https:\/\/www.korento.nl\/#\/schema\/person\/image\/","url":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/438d9cb376cf8187151b42a2dc1120d3?s=96&d=mm&r=g","contentUrl":"https:\/\/secure.gravatar.com\/avatar\/438d9cb376cf8187151b42a2dc1120d3?s=96&d=mm&r=g","caption":"ltijmes"}}]}},"meta_box":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5149"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/15"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5149"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5149\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5151,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5149\/revisions\/5151"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5149"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5149"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.korento.nl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5149"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}