{"id":4549,"date":"2020-05-14T07:41:33","date_gmt":"2020-05-14T06:41:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.korento.nl\/?p=4549"},"modified":"2020-05-14T07:41:33","modified_gmt":"2020-05-14T06:41:33","slug":"functioneringsgesprekken-voeren-tijdens-de-coronacrisis","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.korento.nl\/functioneringsgesprekken-voeren-tijdens-de-coronacrisis\/","title":{"rendered":"Functioneringsgesprekken voeren tijdens de coronacrisis"},"content":{"rendered":"
<\/a>Het coronavirus maakt van thuiswerken de nieuwe norm. Uiteraard blijven er zaken die het best gedijen bij een persoonlijke aanpak, zoals het functioneringsgesprek. Hoe wordt dat een succes als het noodgedwongen toch op afstand moet gebeuren?<\/p>\n Het is te overwegen om de functioneringsgesprekken uit te stellen tot medewerkers weer naar kantoor komen. Een functioneringsgesprek is een belangrijk moment; het is dan prettiger om persoonlijk contact te hebben, elkaar in de ogen te kunnen kijken en niet te lopen stuntelen door een slechte beeldkwaliteit of dito wifi-ontvangst. Mochten de functioneringsgesprekken onverhoopt toch via videovergaderingen moeten plaatsvinden, plan er dan niet te veel in korte tijd: videovergaderen is vermoeiend.<\/p>\n Daarnaast rijst de vraag: hoe representatief is het beeld van het functioneren in deze periode? Momenteel ervaren veel werknemers\u00a0stress<\/a>, te weinig\u00a0sturing<\/a>\u00a0of worden ze afgeleid door zorgtaken thuis. Kijk daarom naar het functioneren voor \u00e9n tijdens de coronacrisis. Een goede voorbereiding is daarbij essentieel. Het vooraf invullen van een\u00a0vragenlijst (tool)<\/a>\u00a0kan hierbij helpen, laat de medewerker dat ook doen. Vul twee vragenlijsten in: \u00e9\u00e9n voor het functioneren voor, en \u00e9\u00e9n voor het functioneren tijdens de coronacrisis.<\/p>\n Het ‘pre-corona’ functioneren moet naar behoren zijn. Maar de kans is groot dat bepaalde gemaakte afspraken sinds het aanvangen van de coronacrisis niet meer gelden. Doelen en verwachtingen moeten worden bijgesteld. Een voordeel van deze crisis is dat mensen meer stilstaan bij wat ze willen, ook op werkgebied. De kans is groot dat medewerkers nu beter voor ogen hebben wat ze belangrijk vinden in hun werk en welke kant hun carri\u00e8re op moet gaan. Neem daar de tijd voor in het gesprek en stel samen nieuwe doelen vast. Maak die tweeledig:Voor \u00e9n tijdens de coronacrisis<\/h2>\n
Doelen en verwachtingen<\/h2>\n
\n1. kortetermijndoelen tijdens de crisis, die makkelijk kunnen worden bijgestuurd, zoals de deadline van een project halen over zes weken;
\n2. langetermijndoelen voor n\u00e1 de crisis, die langduriger inspanning en ontwikkeling vereisen, zoals het volgen van een\u00a0opleiding<\/a>, verticaal groeien of uitbreiding van het takenpakket.<\/p>\nPositieve feedback en verborgen talenten<\/h2>\n